Sommetider finder vi jo på at skrive noget der ikke så meget omhandler emballage. Så her får du lige en lille idé om hvorfor vi mener at de unge iværksættere har alt den bedste forudsætning for at erobre markedsandele. Ikke kun inden for emballage salg, men også på alle andre områder.
Rundt omkring I de store danske virksomheder, sidder der nogle kloge erhvervsfolk som I mange år har haft stor succes med at sælge deres varer til detail handelen. Denne salgs kanal har tidligere været af stor betydning, og de grossister som havde bedst styr på sine afsætningskanaler, var oftest også de virksomheder som havde bedst succes. Sådan har det også tidligere været i emballage branchen.
I mellemtiden har markedet dog ændret sig en del. Forbrugerne har taget e-handelen godt til sig. Og i dag er det uhørligt nemt at få leveret sin vare fra den anden side af kloden. Derved har man fjernet grossisternes berettigelse på markedet. Der er nogle grossister som er meget vel klar over, at en mangel på strategi på B2C området, kan være dræbende for deres forretning. Men der findes også mange grossist virksomheder som slet ikke har set sandheden i øjnene endnu. Man er bange for at kigge ud over detail ledet. Disse er også hårdt presset, og hvis grossisterne falder dem i ryggen, så er loyaliteten måske ikke så stor. Derved kan grossisterne ende med at miste deres nuværende kunde grundlag. Med andre ord, så bliver man ved med at grave i den sandkasse hvori man har gravet de sidste 30 år.
Men hvis ikke grossisterne er fremadsynet og bliver mere innovative på området, så der stor chance for at de vil falde bagud af dansen. De behøver såmænd ikke kigge længere end til deres egne leverandører, som allerede er ved at springe grossisterne over, og sælger direkte ud til forbrugerne. De grossist virksomheder der tror at de folk der har drevet virksomheden det sidste årti, også skulle være de rette til at få nye ideer og være innovative det næste årti har tabt. Få nogen innovative mennesker til at se mulighederne, og udvikl din forretning i den retning verden går. Så har du en chance. Stop med at forbedre tallene efter kommaet, og få de nye ideer der kan flytte tallene før kommaet i stedet.
Markedet vil i høj grad fremover blive domineret af unge innovative mennesker som har fantasien til at udforske de nye muligheder der findes på nettet. Sociale medier er blot en af de nye salgskanaler. Og alene en manglende strategi på dette område, kan vise grossisterne hvor langt bagud de allerede er. Derfor vil vi sluttelig i dette indlæg ønske alle de nye innovative unge mennesker tillykke med den kommende succes, og kondolere over for de virksomheder som endnu ikke har forstået de nye spille regler på markedet.
Og så kan vi jo ellers kun håbe på at vi er stærke nok på emballage til at vi kan følge markedet, og samtidig følge med alle de nye iværksættere, som lige er en tand smartere end før omtalte grossister
Vi bruger dit navn og kommentar til at vise offentligt på vores website. Din e-mail er for at sikre, at forfatteren af dette indlæg har mulighed for at komme i kontakt med dig Vi lover at passe på dine data og holde dem sikret.