På min facebook væg lå forleden en video med John Cleese, normalt ville jeg måske se de først par sekunder og så bladre videre ned til en spændende artikel om boblekuverter eller en anden lækker emballage. Denne gang fangede filmen mig, jeg åbnede den med youtube og var fanget af tankerne omkring det kreative rum. Fanget af tankerne om at give plads og tid til at finde nye metoder og løsninger på et givent problem. Selvfølgeligt koblet på dagligdagen hos billigEmballage det er klart og tankerne omkring nye mulige emballage typer, nye mulige tiltag til at udbrede kendskabet til vores forretning og selvfølgeligt i sidste ende sælge flere papkasser og andet emballage.
Cleese fangede mig med den konkrete opskrift på, hvordan jeg eller vi kan skabe rum for kreative løsninger og ideer til markedsføring og produktudvikling af vores shop og vores emballage.
Åben eller lukket modus.
John Cleese arbejder ud fra 2 forskellige sindstilstande eller modus, som han kalder det – en åben tilstand, hvor kreativitet trives, hvor leg og tankerne frit kan udfolde sig og en lukket modus, hvor vi er i drift, hvor ting implementeres og de løsninger der er fundet i den åbne modus skal føres ud i dagligdagen eller i markedsføringen.
For at forstå, hvordan Cleese tænker er det vigtigt at forstå de 2 modus. Den normale arbejdsdag med et opkald på telefonen omkring boblefolie eller papkasser. Mails fra en leverandør af boblekuverter – pakning af emballage ordre osv. er alle ting vi foretager os i den lukkede modus. Vi drifter og tager hånd om akutte problemer og ordre. I denne modus kan ting sættes i gang og handlinger udføres. Der kan føres nye ideer ud i livet og aftaler om leverancer af emballage kan afsluttes. MEN der er ikke plads til kreativitet! Der er ikke plads til tvivl og spørgsmål omkring metoder og beslutninger om priser eller leveringsmetoder af emballagen. Det dur ikke midt i et salg, at begynde at overveje prisen på papkasser eller om leveringsmetoden er rigtig. Eller som Cleese siger: ”Når du er på vej til at springe over en å, dur det ikke i sidste øjeblik at overvej om retningen skulle have været en anden eller om andre metoder til at komme over havde været bedre”
Åben modus er den tilstand, hvor vi kan se ting og problemer udefra eller i helikopter perspektiv. Hvor vi kan vurdere en metode og plan, evt. ændre eller tilpasse den, så et salgsmøde med en emballage kunde, går bedre eller anderledes næste gang. Eller hvor et behov hos en kunde for andre farver på boblekuverter får dig til at beslutte, at afsøge markedet herfor mere grunddigt.
Det er altså i den åbne modus der er mulighed for at kreativitet opstår og nye løsninger på et givent problem kan findes og udforskes. Det er i den åbne modus du kan se ting udefra og forstå sammenhænge og mulige nye veje for forretningen. For eksempel da vi tilførte kontorartikler til emballage shoppen.
Find frem til den åbne modus.
Helt optimalt er et arbejdsliv, hvor man skifter mellem de 2 modus og udvikler og drifter i en sund cyklus. Altså hvor du formår, at finde det rette modus, når der er brug for kreative løsninger og når der skal sælges emballage. Problemet er ofte, at det er svært at skifte fra lukkes modus til åbent modus. Det er svært at slippe driften og salget af papkasser og tape i nogle timer, for at finde ro og rum til at finde løsninger og udvikle og tænke kreativt. Cleese har en metode, der kan fremme muligheden for at finde den åbne modus.
Der er i Cleeses metode 5 ting der skal være opfyldt for at frem muligheden for at finde den åbne modus når du er på arbejde. De 5 ting er:
- Sted – et sted med ro, hvor du ikke bliver forstyrret, hvor dagligdagens opgaver ikke kan nå dig.
- Tid – En afgrænset periode, både start og slut tidspunkt. Så du kan lukke dig ude fra dagligdagen.
- Tid – Tid til at lade kreativiteten udfolde sig, så du ikke vælger den letteste udvej, men den bedste.
- Selvtillid – Frygten for at fejle, dræber kreativiteten. Derfor er det vigtigt at stole på kreativiteten.
- Humor – Får dig fra lukket til åben modus hurtigst. Derfor er intet for seriøst til at grine af.
Hvis du vil have mere indsigt i de 5 ting, der kan hjælpe dig til at nå den åbne modus – begrunder Cleese i sin tale disse. Når du først er i den åben modus er det vigtigt at holde hjerne nogenlunde omkring det emne du genre vil finde en løsning på. Lad hjernen kræse om emnet og løb ikke for langt fra emnet.
Forsøg at holde emnet f.eks. ”Farvede papkasser” i fokus, uden at tvinge din hjerne for meget. Og det kan være rigtigt godt at være kreative sammen. Stil spørgsmål til hinanden om hvorfor og hvordan. Lad være med at have struktur på mødet i det kreative rum. Det er Cleeses pointe at en gruppe kan hjælpe hinanden til at nå en mere kreativ løsning. Selv for noget så normalt som salg af emballage på nettet.
Du kan se foredraget med John Cleese her:
Vi bruger dit navn og kommentar til at vise offentligt på vores website. Din e-mail er for at sikre, at forfatteren af dette indlæg har mulighed for at komme i kontakt med dig Vi lover at passe på dine data og holde dem sikret.