Lad mig begynde med at forklare begrebet ”snailmail” – på dansk er ordet trukket sammen. På engelsk ”Snail mail”. Et kig i den danske ordbog forklarer begrebet således: ”Breve der sendes med postvæsenet, i modsætning til meddelelser der sendes via internettet (e-mail)” – ganske enkelt altså gode gammeldags breve, sendt ud i landet med posten. Omdelt i en postkasse. Ikke den slags der kommer ret tit mere, og da slet ikke som reklame for emballage. Snailmail var for år tilbage den eneste mulighed ud over personligt fremmøde for et skriftligt reklamefremstød. For 5-10 år tilbage var det meget udbredt og ganske let at sende skriftlige reklame vi e-mail og derfor er det gjort ulovligt. Alle kender jo nok problemet med spam mails om f.eks. emballage, som jeg dog vil mene er aftaget ganske betydeligt efter søge maskinernes storhedstid de sidste år. I dag er det yderst sjældent at modtage en spam mail for et dansk produkt og da i særdeleshed for produkter, som er specifikke som emballage eller papkasser må siges at være. Der er ikke meget ide i at sende mails rundt, når målgruppen er så lille, som den må siges at være for vores produkter. Der er ikke mange, som ville impuls købe papkasser ud fra en spam mail.
Hvad siger lovgivningen så?
For at finde reglerne skal man dykke ned i markedsføringsloven $6, om uanmodet henvendelse til bestemte aftagere. Heldigvis har forbrugerombudsmanden fortolket på lovteksten og denne fortolkning er lidt lettere at finde hoved og hale i. Du kan finde fortolkningen her – kendt som spamvedledningen. Her kan du læse at det er helt lovligt at sende reklame for emballage og alt muligt andet ud som almindelig post – altså ”Snailmail” – Så længe man som virksomhed tjekker den såkaldte ”robinson liste” og ikke sender reklamerne til de virksomheder, som er optegnet på denne liste. Men bare fordi det er lovligt, er det selvfølgeligt ikke ensbetydende med at det er en god ide og da slet ikke at vi kan sælge flere papkasser af den grund.
Vareprøver, storytelling og emballage salg på nettet
For et par år siden fik vi den ide at sende vareprøver ud til potentielle købere af vores produkter. Tanken var at vi på den måde hurtigt kom ud til rigtig mange kunder, som så forhåbentligt ville tænke på os næste gang de skulle handle emballage. Vi fik heldigvis en hel del positive tilbagemeldinger på vores henvendelser. De fleste af dem gik på originaliteten i et ganske almindeligt brev, som reklame for emballage. Flere skrev mails tilbage, hvor de fortalte at de faktisk havde åbnet og taget sig tid til at studerer vores emballage og vores brev. At de ikke, som hvis det havde været en mail, blot ”slettede” brevet (altså smed det direkte ud). Spænende og tankevækkende. Men også en ret bekostelig måde at, sende reklamer ud på. Selve emballagen, tiden til at pakke boblekuverterne og ikke mindst portoen løber hurtigt op.
Værst er det dog, at man ikke kan måle på reklamerne – sælger vi mere emballage fordi vi sender brevene ud? Hvad er effekten, giver det ”mening” at sende ”Snailmail” som reklame for vores boblekuverter og papkasser? Det er umuligt at måle på. Specielt når man sammenligner med google’s fantastiske værktøjer til det samme…
De få henvendelser giver dog blod på tanden, for der skal rimeligt meget til at nogen vælger at bruge tid på positiv respons på en reklame! Derfor gør vi igen forsøget. Vi har 500 boblekuverter pakket og klar med vareprøver, en kort tekst med vores fortælling. Vi håber at få samlet 500 mulige kunder sammen og sendt de 500 snailmail breve af sted indenfor de næste uger. Måske er du den heldige modtager af et brev med emballage fra os.
Vi bruger dit navn og kommentar til at vise offentligt på vores website. Din e-mail er for at sikre, at forfatteren af dette indlæg har mulighed for at komme i kontakt med dig Vi lover at passe på dine data og holde dem sikret.