Søg efter specifikke produkter her

Smart emballage giver forbrugerne lyst til at købe

oprettet d. under Emballage til forsendelse

Ofte foretrækker forbrugerne at købe produkter der opbevares i en smart og praktisk emballage frem for en kedelig mindre praktisk emballage.

 

Vi lægger måske ikke selv mærke til det, men ofte foretrækker vi, at købe produkter der er pakket ind i en smart emballage, frem for et produkt i en kedelig emballage. F.eks. når man køber kødpålæg, i pakker med et låg, der skal rives op og derefter ikke kan lukkes igen. Men det er der nogen, der har tænkt på, Ved at lave en emballage der kan lukkes og åbnes efter behag, sådan at pålægget ikke lugter i køleskabet, eller bliver tørt og skifter smag.

 

Det samme gælder elektronik. Forbruger bliver lettere lokket, af en smart emballage, med et fedt logo, som får produktet til at ligne en luksus vare, frem for en kedelig hvid æske, uden skrift eller billede.

 

Det visuelle påvirker vores forbrugsvaner.

Ofte er det det visuelle der for os til at bruge penge, mange tænker ikke over det, men i visse tilfælde er det netop det, vi går efter. Vi har alle et behov for en gang imellem, at føle, at de produkter vi køber, er mere værd end andre, fordi det får os til, at føle os bedre tilpasse. Det kan være ved, at købe en billig vare, der ligner en dyrere luksus vare, fordi den har en flot emballage, og derved opnår vi følelsen af, at vi har råd til bedre ting, som andre, med en større indkomst.

 

Et andet eksempel er, når forbrugeren ser et tilbud på en vare. Dette er en af de mest populære og brugte, visuelle påvirkninger der er. Også i dette tilfælde kan emballagen være med til, at påvirke forbrugeren til at købe. Når en forbruger står over for et tilbud, kan de være i tvivl om, det overhovedet er det værd. Her kan en lækker emballage være med til, at få produktet solgt, ved at overbevise kunden om, at det er det værd, at købe produktet.

 

 

Virksomheder tjener penge på emballage.

De fleste virksomheder benytter sig af, at forbrugeren kan lokkes visuelt. En virksomhed sælger ofte produkter, der minder rigtig meget om hinanden, men til hver deres produktionsomkostning og har udvalgt den ene, til mersalg og den anden skal faktisk bare reklamere, for den ene. Det har de gjort ved, at udnytte emballagen. Netop ved, at den ene har en mere tiltrækkende og lokkende emballage.

 

Eksempel, hvis vi sammenligner Danmælk og Arla mælk. De er begge 2 fra samme firma, men til forskellige priser. Normalt ville man tænke, at den billigste vil være den fortrukne, hos forbrugeren, men i visse tilfælde, er det ikke sådan. Nogle forbrugere foretrækker nemlig den dyreste og det er ikke nødvendigvis pga. smagen, men pga. emballagen. Arla har nemlig lave en smart emballage, med et skruelåg i toppen af kartonen, som gør det muligt, at placere mælken, hvor som helst og på hvilken som helst led i køleskabet, man ønsker, uden at spilde. Hvorpå at den lidt ældre model, hvor man åbner i toppen, ved at bryde limen, er mere upraktisk fordi den kun kan stå på en led i køleskabet og spilder let.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar